Szkoła Podstawowa nr 8 im. Kardynała Augusta Hlonda
w Goleniowie
Program wychowawczo-profilaktyczny
na rok 2024/2025
Motto szkoły: Wiedza–Rozwój–Przyszłość
Podstawa prawna
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
SPIS TREŚCI:
1.Obszary działań
2. Zadania i formy realizacji programu
Celem naszej szkoły jest wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia w sferach: intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i obywatelskiej oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego.
Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy szkoły, wspomagają ucznia w jego rozwoju, kształtują umiejętność samodzielnego myślenia, budują wzajemne zaufanie i uczą empatii wobec innych ludzi. Wskazują sposoby radzenia sobie z trudnościami, które zagrażają prawidłowemu rozwojowi. Wprowadzają normy moralne, zasady zdrowego stylu życia, dają osobiste wsparcie.
Podstawą dla stworzenia Programu wychowawczo-profilaktycznego są m.in.: Ustawa i rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej).
Program wychowawczo-profilaktyczny naszej szkoły opiera się na uniwersalnych wartościach takich jak prawda, dobro, piękno, odwołujących się do praw dziecka, ucznia i rodziny, miłości do ojczyzny małej i dużej, a także dbałości o dobra ważne dla całej ludzkości, takie jak zdrowy tryb życia, dbałość o środowisko naturalne.
Misję szkoły im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie wyznacza motto: "Wiedza – Rozwój – Przyszłość". Zakłada ono wyposażenie każdego ucznia w niezbędną wiedzę i umiejętności pod kierunkiem wykwalifikowanych nauczycieli. Mają one umożliwić uczniowi dalszy rozwój i wykorzystanie nabytej wiedzy w praktycznych działaniach. Mając na uwadze wszechstronny rozwój ucznia, nacisk nie będzie położony jedynie na jego rozwój umysłowy, ale stanie się on kompleksowo połączony z rozwojem emocjonalnym, społecznym i fizycznym i duchowym, gdyż tylko równowaga nad tymi sferami pozwoli na wykreowanie absolwenta prawidłowo funkcjonującego w społeczeństwie. W przyszłości uczniowie naszej szkoły, poprzez możliwość integralnego rozwoju osobowości, będą przygotowani do funkcjonowania w otaczającym świecie zarówno jeżeli chodzi o wybór własnej ścieżki kariery, jak i wypełnianie obowiązków rodzinnych oraz społecznych. Ponadto w naszej szkole kładziemy nacisk na rozwijanie umiejętności empatycznych oraz otwartości na drugiego człowieka.
Najważniejsze zatem jest kształtowanie człowieka ciekawego świata, samodzielnie dążącego do wiedzy, widzącego w niej wartość oraz pożytek, empatycznego, kierującego się w życiu wartościami ze szczególnym uwzględnieniem demokracji, sprawiedliwości, tolerancji, równości, a także obywatela odpowiedzialnego za swój kraj.
Celem Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły jest dążenie do tego, by każdy uczeń, kończąc kolejny etap edukacyjny, reprezentował pewne wartości, dysponował wiedzą i umiejętnościami, które pozwolą mu prawidłowo funkcjonować wśród rówieśników, dorosłych i w środowisku lokalnym. Chcemy, aby uczniowie świadomie i odpowiedzialnie wybierali swoją nową drogę rozwoju w oparciu o nabytą wiedzę, umiejętności, doświadczenia.
Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie ma swojego patrona, logo i sztandar. Szkoła przyjęła za cel wszechstronny rozwój ucznia ze szczególnym naciskiem na kształtowanie sfery poznawczej, kształtowanie postaw obywatelsko-patriotycznych i społecznych ucznia. Szkoła kładzie nacisk na nauczanie szacunku do symboli i barw narodowych, historii, tradycji narodowych i lokalnych. Ważną rolę odgrywa także kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobywanej wiedzy w praktyce, a także umiejętności współdziałania na rzecz środowiska lokalnego.
Na stałe kalendarz imprez szkolnych będzie obejmował:
Diagnoza problemów i zagrożeń występujących w środowisku szkolnym została oparta o:
W oparciu o ww. źródła wyróżniliśmy następujące potrzeby i zagrożenia :
Plan działań wychowawczo-profilaktycznych na rok 2024/2025
1. Obszary działań
2. Zadania i formy realizacji programu
Sfera rozwoju |
Zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne za wykonanie |
Termin |
PSYCHICZNA |
1. Zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, w tym ucznia z niepełnosprawnością. |
1.1. Możliwość indywidualnego toku nauczania i programu nauczania. |
Dyrekcja, nauczyciele prowadzący |
Wg zgłoszeń |
1.2. Przygotowanie do konkursów, olimpiad przedmiotowych organizowanych przez instytucje zewnętrzne (Kuratorium Oświaty). |
Wytypowani nauczyciele pod nadzorem koordynatora (przewodniczący zespołów przedmiotowych) |
Wg terminów |
||
1.3. Prowadzenie kół zainteresowań, zajęć rozwijających. |
Dyrektor, nauczyciele zajęć |
Cały rok |
||
1.4. Różnicowanie zadań na lekcji, indywidualizowanie tempa pracy oraz form sprawdzania dla uczniów posiadających opinie PPP. |
wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
||
1.5. Tworzenie programów pomocy dla uczniów w oparciu o orzeczenia PPP w Goleniowie. |
Wychowawcy, pedagog |
IX |
||
1.6. Prowadzenie zajęć:
|
Nauczyciele specjaliści: Jolanta Olobry A.Sudnik, B.Noworolska, K.Czech, K.Wojda S.Gerwatowska, nauczyciele j.polskiego |
Cały rok |
||
1.7. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, sądem rodzinnym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. |
Koordynator-A.Sudnik, B.Noworolska Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
||
1.8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w: a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów; b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem, |
Pedagog |
Cały rok |
||
1.9. Prowadzenie lekcji z zakresu orientacji zawodowej. |
M.Minda |
Cały rok |
||
2.1.Edukacja matematyczno-przyrodnicza |
2.1.1 Dzień Wody |
A.Targosz |
||
2.2.1.Olimpus i Olimpusek |
M.Bielczuk |
2025 |
||
2.2.2. Konkurs recytatorski |
I.Jasielska |
2025 |
||
2.2.3. Miedzynarodowy Dzień Języka Ojczystego |
I.Jasielska, O.Swirog. K.Wojda |
II 2025 |
||
2.2.4. Konkurs kaligraficzny |
E.Sobańska |
2025 |
||
2.3. Propagowanie i rozwijanie wiedzy o świecie i kulturze oraz rozwijanie zainteresowań uczniów. |
2.3.1.Europejski Dzień Języków |
M.Pach |
26 IX 2024 |
|
2.3.2 Konkurs mitologiczny |
V 2025 |
|||
2.3.3. Bal Narodów dla klas 1-3 / 4-8 ???? |
M.Osińska
|
|||
2.3.4. Bal Hiszpański???? |
M.Osińska |
|||
2.3.5. Dzień Tapas SP/LO |
M.Osińska |
|||
2.3.6. English Day |
||||
2.3.7. Prowadzenie kółka robótek ręcznych |
A.Pietrzak |
|||
2.3.8. Bal Karnawałowy dla klas 0-3 |
J.Owczarek |
|
||
2.3.9. Konkurs Bożonarodzeniowy |
Wychowawcy klas 1-3 |
XII |
||
2.3.10. Konkurs na lampion |
M.Pach |
Wg kalendarza |
||
3. Organizacja dodatkowych zajęć rozwijających w ramach lekcji. |
3.1. Wyjazdy do teatru, kina, ośrodków edukacyjnych, muzeów. |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
|
3.2. Rozwijanie wiedzy o życiu i kulturze (wycieczki do biblioteki, spotkania z ludźmi kultury). |
Wychowawcy klas, |
j.w |
||
3.3. Prowadzenie zajęć w ramach bloku przyrodniczo- technicznego dla klas Montessoriańskich. |
E.Sobańska, P.Cudziło, O.Targosz, M.Grabowska- Rojek, K.Czech |
j.w |
||
4. Wprowadzenie elementów Montessori w nauczaniu klas pierwszych i drugich |
4.1. Stosowanie elementów Montessori w nauczaniu klas 0-3 |
Wychowawcy klas |
j.w |
|
SPOŁECZNA |
1.Wskazywanie uczniom wzorców postępowania i budowania relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi.
|
1.1. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. |
Psycholog, pedagog |
Cały rok |
1.2. Tematyka na lekcjach wychowawczych:
|
Psycholog, nauczyciele |
Wg rozkładu |
||
|
2.1. Prowadzenie spotkań i warsztatów tematycznych dla rodziców na wybrane tematy (sugerowane: budowanie relacji pomiędzy dzieckiem a rodzicami; trening poprawnej komunikacji, jak rozmawiać z trudnym dzieckiem, ustalanie zasad funkcjonowania w domu; zwiększenie kontroli nad czasem spędzanym w Internecie przez dziecko) |
Wychowawcy klas |
Wg planu spotkań z rodzicami |
|
DUCHOWA |
|
1.1. Organizacja Święta Niepodległości. |
J.Cudziło |
XI 2024 |
1.2. Organizacja Święta Konstytucji Trzeciego Maja. |
|
|||
1.3. Wpajanie uczniom znajomości symboli narodowych i szacunku dla nich. |
Wszyscy nauczyciele przy każdej okazji |
Cały rok |
||
1.4 Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, - realizacja poprzez lekcje, koła zainteresowań, imprezy szkolne, np. Bal Narodów |
J.Cudziło Nauczyciele poloniści, Nauczyciele języków obcych |
Cały rok |
||
|
J.Cudziło |
30 X 2024 |
||
3. Pielęgnowanie i tworzenie tradycji szkoły. |
3.1. Organizacja Dnia Patrona Szkoły i propagowanie wiedzy o jego czynach. |
katecheta |
|
|
3.2. Obchody Dnia Edukacji Narodowej. |
Samorząd z opiekunem |
|
||
3.3. Pasowanie pierwszoklasistów. |
Dyrekcja, wychowawcy klas pierwszych |
|
||
|
||||
4.Kształtowanie postaw samorządności, demokracji. |
4.1. Organizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego. |
M.Bielczuk |
IX |
|
5. Zachęcanie uczniów do podejmowania własnych aktywności społecznych i wolontariatu. |
5.1. Akcja "Paczka dla zwierzaczka" – zbieranie żywności i koców na rzecz schroniska dla zwierząt. |
J.Cudziło |
IX |
|
1. Ukazywanie wartości rodzinnych, zadań rodzicielskich oraz kształtowanie prawidłowych postaw międzyludzkich. |
1.1. Lekcje wychowawcze. |
Wychowawcy |
Wg planu |
|
1.2. Wdrożenie programu "Wychowanie do życia w rodzinie" od klasy IV. |
M.Minda |
I semestr |
||
1.3. Pedagogizacja rodziców. |
Wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
Wg planu spotkań z rodzicami |
||
1.4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, OPS-em, PCPR-em, Sądem Rodzinnym. |
A. Sudnik, M. Bogumił wychowawcy klas pielęgniarka szkolna |
Cały rok |
||
FIZYCZNA |
1. Promowanie zdrowego stylu życia.
|
1.2. Propagowanie zdrowego odżywiania się poprzez:
1.3. Motywowanie do przestrzegania higieny w szkole – lekcje wychowawcze (zmienianie obuwia na szkolne, mycie rąk po przyjściu z placu zabaw, szczotkowanie zębów, regularna zmiana odzieży, właściwe stosowanie środków higieny). 1.4 Lekcje dotyczące tzw. "chorób cywilizacyjnych", wynikających z komputeryzacji i nowego stylu życia, np. alergie, skrzywienia kręgosłupa, cukrzyca, problemy ze wzrokiem; 1.5.propagowanie nawyku aktywności fizycznej ; zachęcanie do udziału w zajęciach sportowych pozalekcyjnych ( kluby sportowe) 1.6. Fluoryzacja zębów. 1.7.Sprawdzanie czystości głowy (za pisemną zgodą rodziców). |
Dyrektor, pracownicy szkoły
Wychowawcy
Pielęgniarka szkolna |
Cały rok |
2. Profilaktyka uzależnień. Zapobieganie kontaktom z alkoholem, papierosami, narkotykami, lekami i dopalaczami. |
2.1 . Propagowanie aktywnego trybu życia:
|
H.Banaś A.Pocętek-Drozd |
|
|
2.2. Uczestnictwo w spotkaniach tematycznych organizowanych przez Sanepid, policję i inne jednostki w Goleniowie. |
Dyrekcja, Rada pedagogiczna |
|
||
2.3. Przestrzeganie norm dotyczących zakazu spożywania zakazanych używek na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę. |
Dyrekcja, wychowawcy klas |
|
||
2.4.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów (ankieta anonimowa). |
Pedagog, psycholog |
|
||
2.5. Zajęcia dotyczące przeciwdziałania uzależnieniom realizowane w każdej klasie przez wychowawcę i nauczycieli wybranych przedmiotów. |
Wychowawcy klas pedagog |
|
||
2.6. Zabezpieczenie szkoły przed negatywnymi zjawiskami (monitoring). |
Dyrekcja, nauczyciele dyżurujący |
|
||
3. Profilaktyka przedwczesnej inicjacji seksualnej i chorób przenoszonych drogą płciową. |
3.1. Prowadzenie lekcji wychowawczych nt. zagrożeń wynikających z przedwczesnej inicjacji seksualnej (ciąża, zapobieganie ciąży, choroby przenoszone droga płciową, szukanie pomocy). |
wychowawcy |
|
|
3.2. Prowadzenie lekcji WDŻ. |
M. Minda |
|
||
4. Ochrona uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie oraz brutalnymi programami i grami komputerowymi. |
4.1. Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniem od Internetu, smartfonu. |
Pedagog, psycholog Wychowawcy |
|
|
|
Wychowawcy Zaproszeni goście np.Policja) |
|
||
5. Rozwijanie kompetencji metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Zwiększenie kompetencji rodziców dotyczących prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. |
5.1. Szkolenie nauczycieli w zakresie w zakresie metodyki prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. 5.2. Udostępnienie rodzicom materiałów służących rozwijaniu rozeznania w sposobach prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych ich dzieci. |
Wicedyrektor, nauczyciel informatyki |
|
|
6. Nauka właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia. |
6.1. Prowadzenie lekcji EDB (zapoznanie z procedurami zachowania się w sytuacjach zagrożenia, znajomość sygnałów alarmowych, pierwsza pomoc). |
M. Minda |
|
|
6.2. Zorganizowanie spotkań i szkoleń z zakresu ratownictwa i pierwszej pomocy |
Dyrektor |
|
||
SPOŁECZNA |
1. Kształtowanie zachowań proekologicznych.
2. Kształtowanie umiejętności społecznych w zakresie dobrego wychowania |
1.1. Organizacja Dnia Sprzątania Świata. |
A.Targosz |
|
1.2. Organizacja Dnia Ziemi w klasach (1-3). |
J. Owczarek B. Nawrocka |
|
||
1.3. Segregacja śmieci (umieszczenie koszy do segregowania ) |
SU |
|
||
1.4. Działalność edukacyjna:
|
Nauczyciel biologii, przyrody, geografii |
|
||
1.5. Organizacja i udział w konkursach ekologicznych na szczeblu szkoły, gminy |
Nauczyciele przedmiotów |
Zgodnie z kalendarzem konkursów |
||
2.1 . Prowadzenie lekcji z zakresu savoir vivre |
Wszyscy nauczyciele |
|||
PSYCHICZNA |
1.Rozwiązywanie i przeciwdziałanie problemom edukacyjnym, emocjonalnym uczniów. |
1.1. Realizacja wybranego przez nauczycieli programu promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki zachowań problemowych i uzależnień ze szczególnym wskazaniem programów rekomendowanych przez MEiN |
Dyrektor, nauczyciele |
I półrocze |
1.1. Rozpoznanie zakresu i skali potrzeb poprzez przeprowadzenie wstępnej diagnozy. |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg potrzeb |
||
1.2. Skierowanie na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. |
Wychowawca we współpracy z pedagogiem |
Jw. |
||
1.3. Przeprowadzenie wywiadu z rodzicem lub opiekunem. |
wychowawcy |
Jw. |
||
1.5. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. |
Wszyscy nauczyciele |
Jw. |
||
1.6. Konsultacje przedmiotowe w terminach ustalonych przez nauczyciela. |
Dyrektor |
Zgodnie z planem |
||
1.7. Organizowanie wsparcia dla uczniów drugorocznych i promowanych z 1 oceną niedostateczną |
Dyrektor |
Wg potrzeb uczniów |
||
1.8. Organizowanie wsparcia dla uczniów uczących się wcześniej za granicą, którzy uczęszczają do naszej szkoły. |
Dyrektor |
Wg potrzeb |
||
2.Pomoc dla uczniów przybyłych z zagranicy |
1. 1. Organizacja dotykowych zajęć z języka polskiego |
Dyrektor |
|
Program wychowawczo-profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji w zależności od zaistniałych potrzeb poprzez:
Działania osób odpowiedzialnych za realizację programu
RADA PEDAGOGICZNA:
Powyższy Program Wychowawczo-Profilaktyczny opracował zespół w składzie:
Beata Noworolska
Joanna Cudziło
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl