PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY PLO 2019/2020
Publicznego Liceum Ogólnokształcącego
im. Kardynała Augusta Hlonda
w Goleniowie
I. CHARAKTERYSTYKA OKRESU ROZWOJOWEGO
II. PODSTAWY PRAWNE
III. DIAGNOZA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH
IV. CELE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
V. REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH
VI. OCZEKIWANE EFEKTY
VII. EWALUACJA
VIII. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
IX. PLANOWANE PROCEDURY POSTĘPOWANIA
WSTĘP
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez szkolny zestaw programów nauczania, program profilaktyczno-wychowawczy dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami poprzez działania wychowawczo – profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania ryzykownych zachowań.
Szkolny program profilaktyczno-wychowawczy obejmuje profilaktykę skoordynowaną z działaniami wychowawczymi. Obiektem działań jest całe środowisko szkolne. Program jest opracowany na podstawie diagnozy obszarów problemowych szkoły.
MISJA SZKOŁY :
Celem naszej szkoły jest:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- jak najlepsze przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia i funkcjonowania w społeczeństwie,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery w szkole,
- budowanie wzajemnego zaufania szkoły, dzieci i rodziców,
-kształtowanie właściwychpostaw prozdrowotnych
MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY
Celem programu wychowawczego szkoły jest, aby każdy uczeń kończąc Liceum, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności w określonym zakresie.
Model sylwetki ucznia kończącego Publiczne Liceum Ogólnokształcące
Absolwent powinien :
- samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania i funkcje,
-samodzielnie inicjować różnorodną aktywność : edukacyjną, społeczną,
- traktować naukę jako coś oczywistego; czuć potrzebę dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań,
-umiejętnie prezentować własne zdanie, jednocześnie szanując odmienność podglądów innych osób; wykazywać się tolerancją i empatią w stosunku do każdego człowieka,
- korzystać z nowoczesnych technologii komunikacyjnych, jednocześnie zdając sobie sprawę z zagrożeń płynących z Internetu,
-funkcjonować w zespole klasowym i poza nim , zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej,
- przewidywać skutki swoich działań i ponosić konsekwencje swoich czynów, w tym rozumieć odpowiedzialną prawną osoby dorosłej
- selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i oceniać ich wiarygodności i przydatność,
- szanować zasady bezpieczeństwa i higieny oraz umiejętnie stosować je w swoim codziennym zachowaniu,
- znać ( i w miarę możliwości) stosować zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania,
- szanować tradycje i symbole narodowe oraz zwyczaje i tradycje swojej szkoły; wyrażać szacunek poprzez estetyczny i schludny strój.
W okresie 15 – 19 lat nadal zachodzą u nastolatków silne zmiany fizyczne, jest to bowiem przede wszystkim okres osiągania seksualnej dojrzałości. Zdarza się, że fizyczne zmiany towarzyszące pokwitaniu powodują dyskomfort psychiczny u nastolatków (prawie połowa dziewcząt w okresie pokwitania twierdzi, że czują się brzydkie), dlatego potrzebują one w tym czasie wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli. Doświadczenia nabywane w środowisku szkolnym wpływają na rozwój nastolatków w wielu sferach. Srodowisku rówieśnicze ma funkcję socjalizującą. Młodzi ludzie włączają się w jego obrębie w grupy społeczne jak również nawiązują jednostkowe przyjaźnie. Najczęstsze zaburzenia pojawiające się w okresie dorastania to skłonności zaburzenia łaknienia, przestępczość nieletnich i narkomania.
II. PODSTAWY PRAWNE
1. Podstawą prawną programu profilaktyki są następujące akty prawne:
1) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dn. 2 kwietnia 1997 r.
2) Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r.
3) Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jednolity) z dnia 26 października 1982 r.
4) Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.
5) Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.
6) Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jednolity) z dnia 9 listopada 1995 r.
7) Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity) z dnia 24 kwietnia 1997 r.
8) Ustawa 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r Nr 175 poz 1362 )
9) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2005 r Nr 179 poz.1485)
10) Ustawa oz 2011 r o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz.U. z 2011 r Nr 6 , poz 19 )
11) Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
12) Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
13) Rozporządzenie MENiS z dnia 23 stycznia 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
14) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych
15) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
16) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r poz. 532 )
17)Statut Publicznego Liceum Ogólnokształcącego im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie
III. DIAGNOZA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH
Przy tworzeniu szkolnego programu profilaktyki ze względu na fakt, że jest nowa szkoła uwzględnione zostały ogólne zagrożenia występujące w tym wieku takie jak:
- palenie papierosów i e-papierosów,
- wagary,
- agresja słowna i fizyczna, w tym autoagresja
-cyberprzemoc
Nowe akty prawne obligują szkołę do wprowadzenia profilaktyki uzależnień, w związku z nasileniem się zjawiska używania przez młodzież dopalaczy i innych używek.
IV. CELE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
Ochrona ucznia przed zakłóceniami jego rozwoju.
1. Doskonaleniu umiejętności porozumiewania się młodzieży w różnych relacjach .
2. Proponowaniu i ukazywaniu młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
3. Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.
4. Psychoedukacji uczniów w zakresie problemów okresu adolescencji.
5.Profilaktyka uzależnień.
6.Wspomaganie uczniów w procesie edukacji.
V. REALIZATORZY SZKOLNYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Realizatorami działań profilaktycznych na terenie szkoły są dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, przy współpracy z rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecka.
1. Dyrektor/Wicedyrektor szkoły, jako realizator działań profilaktycznych:
a) dba o doskonalenie nauczycieli w zakresie działań profilaktycznych i wychowawczych, (organizuje, nadzoruje, wyznacza odpowiedzialnych za realizację).
2.Pedagog, jako realizator działań profilaktycznych:
a) organizuje działania profilaktyczne wynikające,
b) koordynuje ich realizację
3. Nauczyciel – wychowawca jako realizator działań profilaktycznych:
a) podejmuje systematyczne działania profilaktyczne w odniesieniu do uczniów i rodziców,
b) jest wzorem konstruktywnych zachowań.
4. Rodzice/ opiekunowie jako realizatorzy działań profilaktycznych:
a) aktywnie współpracują ze szkołą,
b) biorą udział w tworzeniu i ewaluacji szkolnego programu profilaktyki.
Szkoła współpracuje w zakresie realizacji działań profilaktycznych z Policją, Kuratorami Sądowymi, Prokuraturą, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz pielęgniarką szkolną i innymi osobami w zależności od potrzeb.
VI. OCZEKIWANE EFEKTY
1. Zwiększenie świadomości, że przyjmowanie środków psychoaktywnych oraz używanie nikotyny nie jest w zgodzie ze zdrowym stylem życia.
2. Nabycie zdolności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych.
3. Zwiększenie motywacji do systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne i pozaszkolne.
4. Nabycie umiejętności korzystania z zasad savoir – vivre’u i podniesienie poziomu kultury osobistej.
5. Nabycie umiejętności bezpiecznego radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywania konfliktów i problemów.
6. Lepsze komunikowanie się, łatwiejsze wyrażanie swoich opinii i przedstawianie swoich racji przez młodzież .
7. Zwiększenie świadomości uczniów w zakresie emocjonalnych problemów okresu dorastania oraz jak sobie z nimi radzić.
VII . EWALUACJA
1.Ankiety ewaluacyjne przeprowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
2.Sprawozdania od realizatorów programu (dyrektora, pedagoga, wychowawców).
3.Wyniki klasyfikacji i frekwencji w poszczególnych klasach.
Dowodami na zrealizowanie zaplanowanych działań są zapisy w protokołach rady pedagogicznej oraz rady rodziców, w dzienniku elektronicznym, na stronie internetowej szkoły (teksty informacyjne oraz zdjęcia).
VIII. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Cel |
Obszary działań |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne i współpracujące |
---|---|---|---|
I. Doskonalenie umiejętności porozumiewania się młodzieży w różnych relacjach.
|
1.Zwiększanie integracji uczniów rozpoczynających naukę w szkole.
|
1.Impreza pt. "chrzest pierwszoklasisty". |
Wychowawcy Dyrekcja Samorząd |
2.Trenowanie umiejętności asertywnego zachowania się w różnorodnych sytuacjach.
|
1.Lekcje wychowawcze na temat potrzeby stosowania asertywnego zachowania. 2. Pogadanki z pedagogiem o asertywności. 3. Wspólny udział uczniów w imprezach szkolnych i organizowanie ich. 4. Udział w programie Empatia |
Wychowawcy
Pedagog
Wszyscy nauczyciele |
|
3.Pomoc uczniom w radzeniu sobie z agresywnymi zachowaniami.
|
1.Lekcje wychowawcze o tematyce zastępowania agresji, radzeniem sobie z autoagresją. 2. Trening zastępowania agresji dla uczniów szczególnie tego potrzebujących. 3. Organizowanie lekcji na temat zasad savoir-vivre’u. 4. Uświadomienie uczniom skutków prawnych związanych z występowaniem agresji. 5.Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności. 6. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły (monitoring). |
Wychowawcy
Pedagog,
Wychowawcy |
|
II. Proponowanie i ukazywanie młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu. |
1.Wspomaganie profilaktyki uzależnień, zastępowania agresji poprzez wskazywanie alternatywnych form zainteresowań i spędzania wolnego czasu. |
1.Lekcje wychowawcze promujące lokalne środki kultury, sportu i rozrywki. 2. Eksponowanie przykładów w literaturze i filmach promujących rozwijanie zainteresowań. 3. Organizowanie wycieczek klasowych turystycznych, do kina, teatru, itp. 4. Organizowanie konkursów szkolnych. 5. Zachęcanie do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. 6. Organizowanie i zachęcanie uczniów do udziału w imprezach i zawodach sportowych (mecze nauczyciele kontra uczniowie), Dzień Sportu. 7. Zachęcanie uczniów do udziału w kołach zainteresowań w szkole i poza nią. 8. Zachęcani uczniów do pracy w wolontariacie. |
Wychowawcy
Wszyscy nauczyciele |
III. Dbałość o czystość i piękno języka polskiego.
|
1.Kształtowanie praktycznych umiejętności komunikacyjnych w języku ojczystym.
.
|
1.Kształtowanie poprzez literaturę piękną wrażliwości uczuciowej i umiejętności kontaktowania się z drugim człowiekiem. 2. Stworzenie młodzieży okazji do publicznego wypowiadania się. Zachęcanie ich do udziału w dyskusji, do otwartego wypowiadania swoich poglądów. 3. Zwracanie uwagi uczniom w przypadku zaśmiecania mowy ojczystej zapożyczeniami i skrótami z innych języków. 4. Zwracanie uczniom uwagi w przypadku zaśmiecania mowy wulgaryzmami i żargonem. Zachęcanie wyszukiwania prawidłowych wyrażeń. |
Nauczyciele języka polskiego
Wszyscy nauczyciele i inni pracownicy szkoły
|
IV. Psychoedukacja uczniów w zakresie problemów okresu dorastania . |
1.Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego innych. |
1.Propagowanie wśród uczniów zdrowego trybu życia poprzez: - lekcje wychowawcze, - imprezy sportowe, - akcje plakatowe. |
Wychowawcy Nauczyciele w-f, WDŻ, biologii, Samorząd uczniowski |
2.Przeciwdziałanie chorobom związanym z obsesyjną dbałością o wygląd (anoreksja, bulimia, depresja, autodestrukcja) lub brakiem akceptacji dla siebie.
|
1.Ukazywanie uczniom wpływu mediów na kształtowanie nienaturalnych i niezdrowych wzorców wizerunku. 2. Zapoznanie uczniów z mechanizmami rozwoju chorób (anoreksja, bulimia, anoreksja itp.) oraz ich wpływem na zdrowie fizyczne, psychiczne i kontakty z otoczeniem. 3. Przeprowadzenie ankiet dotyczących poziomu samoakceptacji u uczniów 4. Pedagogizacja rodziców na temat zagrożeń chorobami związanymi z obsesyjną dbałością o wygląd. 5. Zapobieganie anonimowości ucznia w danym zespole klasowym. Angażowanie wszystkich uczniów w przedsięwzięcia na rzecz klasy, szkoły, środowiska. |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
Pedagog
|
|
3.Zapobieganie przedwczesnej inicjacji seksualnej.
|
1.Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z wczesnej inicjacji seksualnej poprzez opracowanie i realizację tematyki godzin wychowawczych dotyczących AIDS oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową. 2. Współpraca z Sanepidem (konferencje). 3. Zaproszenie na lekcję wychowawczą lekarza , np. ginekologa. 4. Działalność propagandy wizualnej w związku z obchodami Światowego Dnia Walki z AIDS: - ulotki, - gazetki ścienne, plakaty. 5. Diagnozowanie skali wiedzy uczniów na temat HIV i AIDS poprzez ankiety. |
Wychowawcy Pedagog Sanepid
|
|
4. Ochrona młodzieży przed stresem i jego skutkami.
|
1.Przeprowadzenie ankiet dotyczących przyczyn i skutków stresu. 2. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat stresu (opracowanie scenariuszy lekcji na temat metod radzenia sobie ze stresem). 3. Monitorowanie szczególnie stresogennych sytuacji w życiu szkolnym przez nauczycieli i wypracowanie metod ich eliminowania. |
Wychowawcy Pedagog
|
|
V. Profilaktyka uzależnień.
|
1.Zapobieganie paleniu papierosów przez uczniów.
|
1.Lekcje wychowawcze dotyczące nikotynizmu, jego szkodliwości i zagrożeniach wynikających z palenia papierosów i e-papierosów. 2.Uczestnictwo w spotkaniach tematycznych organizowanych przez Sanepid w Goleniowie. 3.Podejmowanie działań eliminujących palenie papierosów (przestrzeganie norm i zasad obowią-zujących w szkole - kontrola toalet przez nauczycieli dyżurujących). 3.Przeprowadzanie ankiet na temat dostępności palenia i poziomu "atrakcyjności" palenia u młodzieży. 4. Włączenie się w ogólnopolskie akcje prozdrowotne np. " Dzień bez papierosa", przygotowanie przez uczniów plakatów i prezentacji na temat szkodliwości palenia. |
Wychowawcy Dyrekcja Sanepid
|
2. Zapobieganie piciu alkoholu.
|
1.Pokazanie uczniom perspektywy zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez używania alkoholu. 2. Zapoznanie uczniów z treścią Uchwały Sejmu RP z dnia 18 lutego 2000r. "POLSKA DEKLARACJA W SPRAWIE MŁODZIEŻY I ALKOHOLU" (lekcje wychowawcze). 3.Ustalenie norm dotyczących zakazu spożywania alkoholu na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę. 4.Uczenie umiejętności radzenia z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy. |
Wychowawcy Pedagog |
|
|
3. Zapobieganie uzależnieniu młodzieży od narkotyków i dopalaczy.
|
1.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów (anonimowa ankieta przeprowadzona wśród uczniów). 2.Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji brania narkotyków i dopalaczy: -ulotki na temat negatywnych skutków zażywania narkotyków, - gazetki ścienne z wykorzystaniem plakatów, - tematyka dotycząca narkomanii realizowana na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy oraz lekcjach biologii i wdż. 3. Spotkania dydaktyczne organizowane przez Sanepid. 4. Zabezpieczenie szkoły przed wnoszeniem i handlem narkotykami na jej terenie ( monitoring). 5. Pedagogizacja rodziców w zakresie profilaktyki uzależnień (uwrażliwienie rodziców na postawy i zachowanie dzieci; dostarczenie informacji, jak powinni zachować się w sytuacjach wymagających interwencji). |
Wychowawcy Pedagog Nauczyciele biologii i WDŻ |
4. Zapobieganie uzależnieniom od Internetu.
|
1.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniem od Internetu /smartfonu. 2.Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu. 3. Uświadamianie uczniom, że w Internecie znajdują się treści niesprawdzone, kłamliwe i szkodliwe. 4. Walka z plagiatem. |
Wychowawcy Pedagog Wszyscy nauczyciele |
|
VI. Wspomaganie uczniów w procesie edukacji.
|
1.Przeciwdziałanie nieuzasadnionej absencji na zajęciach szkolnych.
2. Pomoc w problemach związanych z brakiem sukcesów w nauce.
|
1. Przeprowadzenie wywiadu na temat przyczyn opuszczania godzin lekcyjnych przez uczniów. 2. Przeprowadzenie pogadanki na temat niebezpieczeństw i skutków związanych z wagarowaniem. Wpływu nieobecności na wyniki w nauce i na egzaminach. 3. Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów. 4. Indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami uczniów często opuszczających zajęcia, zawieranie kontraktów.
1.Organizowanie pomocy uczniom mającym problemy z opanowaniem materiału nauczania (pomoc koleżeńska, konsultacje u nauczycieli).
2. Opracowanie metod wspomagania dla uczniów drugorocznych 3. Opracowanie metod wspomagania uczniów posiadających orzeczenia i opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
|
Wychowawcy
Pedagog
Wszyscy nauczyciele
Uczniowie
Nauczyciele Uczniowie
Nauczyciele w ramach zespołów przedmiotowych. |
VII. Kultywowanie dziedzictwa narodowego i tradycji. |
1. Zapoznanie uczniów z historią regionu i wpajanie szacunku dla niego. |
1. Zwiedzanie okolicznych zabytków architektury i przyrody. 2. Spotkania z osobami zasłużonymi dla lokalnego środowiska. 3. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat związków z regionem. 4. Branie udziału w szkolnych, miejskich i gminnych uroczystościach patriotycznych. 5. Wskazywanie związków Pomorza Zachodniego z Polską na przestrzeni dziejów. |
Wychowawcy
Nauczyciele przedmiotowi |
IX. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH – działania dodatkowe.
NAUCZYCIELE
1.Podnoszenie kompetencji wychowawczo - profilaktycznych nauczycieli o szkolenia i treningi z zakresu uzależnień.
2.Przedstawianie nauczycielom wyników analizy ankiet wypełnionych przez uczniów i rodziców (odpowiedzialny - wicedyrektor szkoły).
3.Przedstawianie radzie pedagogicznej, radzie rodziców oraz organowi prowadzącemu informacji o sytuacji wychowawczej w szkole (odpowiedzialni – pedagog oraz dyrektor szkoły).
4.Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji lub Sądu na temat aktualnych przepisów dotyczących odpowiedzialności nieletnich za popełnione czyny karalne (odpowiedzialny – dyrektor szkoły).
RODZICE
1.Zwiększanie kompetencji wychowawczych rodziców poprzez pedagogizację na wybrane przez rodziców tematy .
2.Przedstawienie rodzicom informacji na temat odpowiedzialności nieletnich i pełnoletnich za popełnione czyny karalne.
3.Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w szkole procedurami postępowania z uczniem podejrzewanym o posiadanie środków niedozwolonych (zabronionych) lub o dokonanie innego czynu zabronionego (wychowawcy klas).
4.Przekazanie rodzicom informacji o konsekwencjach w przypadku nierealizowania przez dziecko obowiązku szkolnego (podczas zebrań klasowych). Przedstawienie zalet dziennika elektronicznego pozwalającego na bieżąco nadzorować frekwencję ucznia.
X. PROCEDURA INTRWENCYJNA.
W przypadku:
– Natychmiast wezwać rodziców,
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły 2019/2020
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl