wali się na lekcjach matematyki liczbami, wykorzystując do tego pomoce montessoriańskie.
Układając puzzle liczbowe oraz dobierając do nich odpowiednią ilość liczmanów, którymi mogli manipulować, przekonali się, które liczby tworzą pary, a które nie. W ten sposób przyswoili sobie pojęcia: liczba parzysta i liczba nieparzysta.
Dzięki szorstkim cyfrom dzieci mogły poczuć za pomocą zmysłu dotyku, jak wygląda znak danej liczby. Natomiast kolorowe koraliki nawleczone na drucik zobrazowały im liczbę w aspekcie ilościowym. Poznały przy tym zależność między liczbą, a kolorem jej przypisanym.
Liczby w postaci kolorowych koralików ogromnie ułatwiły dzieciom zadanie określenia, która liczba jest większa, a która mniejsza (spostrzegły to "gołym okiem").
Uczniowie mogli również przekonać się, jak łatwo przy pomocy kolorowych liczb znaleźć dopełnienie do 10. Wystarczyło przyłożyć dwie odpowiedniej długości liczby do drucika z dziesięcioma złotymi koralikami, by przekonać się, że liczby tworzą stałe pary w obrębie dziesiątki: 1-9, 2-8, 3-7, 4-6, 5-5 i odwrotnie.
W pamięci dzieci pozostanie na długo prezentacja systemu dziesiętnego z wykorzystaniem "złotego materiału", gdzie jeden złoty koralik symbolizuje jedność, dziesiątka to 10 nawleczonych na drucik złotych koralików, setka to 100 takich koralików połączonych ze sobą i tworzących kwadrat, natomiast 1000 to dziesięć setek połączonych ze sobą i tworzących złoty sześcian. Oprócz efektu wizualnego nieoceniony był odczuwalny w rękach efekt różnicy ciężaru między tymi liczbami.
W ten oto sposób "zajęte ręce" przyczyniają się do tworzenia w umyśle ważnych pojęć matematycznych, a atrakcyjne i różnorodne pomoce pomagają w aktywny sposób zgłębiać szkolną wiedzę i nabywać potrzebnych umiejętności.
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl