Program
wychowawczo-profilaktyczny
Szkoły Podstawowej Nr 8
im. Kardynała Augusta Hlonda
w Goleniowie
na rok 2019/2020
Motto szkoły: Wiedza–Rozwój–Przyszłość
Akty prawne
SPIS TREŚCI:
1.Obszary działań
2. Zadania i formy realizacji programu
Celem naszej szkoły jest wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia w sferach: intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i obywatelskiej oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego.
Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy szkoły, wspomagają ucznia w jego rozwoju, kształtują umiejętność samodzielnego myślenia, budują wzajemne zaufanie i uczą empatii wobec innych ludzi. Wskazują sposoby radzenia sobie z trudnościami, które zagrażają prawidłowemu rozwojowi. Wprowadzają normy moralne, zasady zdrowego stylu życia, dają osobiste wsparcie.
Podstawą dla stworzenia Programu wychowawczo-profilaktycznego są m.in.: Ustawa i rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej).
Program wychowawczo-profilaktyczny naszej szkoły opiera się na uniwersalnych wartościach, odwołujących się do praw dziecka, ucznia i rodziny, miłości do ojczyzny małej i dużej, a także dbałości o dobra ważne dla całej ludzkości, takie jak zdrowy tryb życia, dbałość o środowisko naturalne.
Misję szkoły im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie wyznacza motto: "Wiedza – Rozwój – Przyszłość". Zakłada ono wyposażenie każdego ucznia w niezbędną wiedzę i umiejętności pod kierunkiem wykwalifikowanych nauczycieli. Mają one umożliwić uczniowi dalszy rozwój i wykorzystanie nabytej wiedzy w praktycznych działaniach. Mając na uwadze wszechstronny rozwój ucznia, nacisk nie będzie położony jedynie na jego rozwój umysłowy, ale stanie się on kompleksowo połączony z rozwojem emocjonalnym, społecznym i fizycznym, gdyż tylko równowaga nad tymi sferami pozwoli na wykreowanie absolwenta prawidłowo funkcjonującego w społeczeństwie. W przyszłości uczniowie naszej szkoły, poprzez możliwość integralnego rozwoju osobowości, będą przygotowani do funkcjonowania w otaczającym świecie zarówno jeżeli chodzi o wybór własnej ścieżki kariery, jak i wypełnianie obowiązków rodzinnych oraz społecznych. Ponadto w naszej szkole kładziemy nacisk na rozwijanie umiejętności empatycznych oraz otwartości na drugiego człowieka, czemu służy wprowadzony w szkole program Empatia.
Najważniejsze zatem jest kształtowanie człowieka ciekawego świata, samodzielnie dążącego do wiedzy, widzącego w niej wartość oraz pożytek, empatycznego, kierującego się w życiu wartościami ze szczególnym uwzględnieniem demokracji, sprawiedliwości, tolerancji, równości, a także obywatela odpowiedzialnego za swój kraj.
Absolwent klasy trzeciej powinien:
Absolwent klasy ósmej powinien:
Celem Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły jest dążenie do tego, by każdy uczeń, kończąc kolejny etap edukacyjny, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników, dorosłych i w środowisku lokalnym. Chcemy, aby uczniowie świadomie i odpowiedzialnie wybierali swoją nową drogę rozwoju w oparciu o nabytą wiedzę, umiejętności, doświadczenia.
Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie ma swojego patrona, logo i sztandar. Szkoła przyjęła za cel wszechstronny rozwój ucznia ze szczególnym naciskiem na kształtowanie umiejętności poznawczych, kształtowanie postaw obywatelsko-patriotycznych i społecznych ucznia. Szkoła kładzie nacisk na nauczanie szacunku do symboli i barw narodowych, historii, tradycji narodowych i lokalnych. Ważną rolę odgrywa także kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobywanej wiedzy w praktyce, a także umiejętności współdziałania na rzecz środowiska lokalnego.
Na stałe kalendarz imprez szkolnych będzie obejmował:
Diagnoza problemów i zagrożeń występujących w środowisku szkolnym została oparta o:
W oparciu o ww. źródła wyróżniliśmy następujące potrzeby i zagrożenia:
1. Obszary działań
2. Zadania i formy realizacji programu
Obszar |
Zadania |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne za wykonanie |
Monitorowanie |
|
ROZWÓJ OSOBISTY |
1. Zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, w tym ucznia z niepełnosprawnością. |
1.1. Możliwość indywidualnego toku nauczania i programu nauczania. |
Dyrekcja, nauczyciele prowadzący |
|
|
1.2. Przygotowanie do konkursów, olimpiad przedmiotowych organizowanych przez instytucje zewnętrzne (Kuratorium Oświaty). |
Wytypowani nauczyciele pod nadzorem koordynatora (przewodniczący zespołów przedmiotowych) |
|
|||
1.3. Prowadzenie kół zainteresowań, zajęć rozwijających. |
Dyrektor, nauczyciele przedmiotowcy |
|
|||
1.4. Różnicowanie zadań na lekcji, indywidualizowanie tempa pracy oraz form sprawdzania dla uczniów posiadających opinie PPP. |
wszyscy nauczyciele |
|
|||
1.5. Tworzenie programów pomocy dla uczniów w oparciu o orzeczenia PPP w Goleniowie. Prowadzenie zajęć:
|
Wychowawcy, pedagog
J.Olobry
A.Sudnik |
|
|||
1.6. Prowadzenie zajęć Akademia umysłu. |
A. Stańczak- Mańkowska |
|
|||
1.7. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, sądem rodzinnym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. |
Wszyscy nauczyciele |
|
|||
1.8. Prowadzenie lekcji z zakresu orientacji zawodowej. |
I. Sadzik |
|
|||
2. Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów. |
2.1. Rozwijanie zdolności matematyczno-przyrodniczych.
|
2.1.1. Matematyczna Liga zadaniowa dla klas IV-V |
B. Kulka
|
|
|
2.1.2. Święto Liczby π |
B. Kulka
|
|
|||
2.1.3. Geomat |
K. Czech, S. Gerwatowska |
|
|||
2.1.4. Dzień Eksperymentu |
M. Grabowska-Rojek |
|
|||
2.1.5. Mądra Główka |
K. Czech, S. Gerwatowska |
|
|||
2.1.6. Kangur matematyczny |
S. Gerwatowska |
|
|||
2.1.7. Młodszy Ekspert IT |
P. Cudziło |
|
|||
2.2. Rozwijanie zainteresowań i umiejętności językowych |
2.2.1. Dyktando dla uczniów całej szkoły |
I. Jasielska |
|
||
2.2.2. Konkurs czytelniczy |
K. Wojda |
|
|||
2.2.3.Olimpus i Olimpusek |
M. Bielczuk |
|
|||
2.2.4. Konkurs recytatorski |
I.Jasielska |
|
|||
2.2.5. Miedzynarodowy Dzień Języka Ojczystego |
K.Wojda |
|
|||
2.3. Rozwijanie zainteresowań historyczno-obywatelskich |
2.3.1. Konkurs na najlepszego historyka |
J. Cudziło |
|
||
2.3.2. Konkurs geopolityczny |
J. Cudziło, K. Czech |
|
|||
2.4. Propagowanie i rozwijanie wiedzy o świecie i kulturze oraz rozwijanie zainteresowań uczniów. |
2.4.1. Gwiazdy nauki, kultury i sztuki |
O. Swirog |
|
||
2.4.2. Konkurs mitologiczny |
I. Jasielska |
|
|||
2.4.3. Bal Narodów, Bal Hiszpański |
M. Osińska |
|
|||
2.4.4. Dzień Tapas |
M. Osińska |
|
|||
2.4.5. English Day |
M. Bielczuk, M. Jurczak |
|
|||
2.4.6. Konkurs z okazji urodzin królowej Elżbiety |
J. Makowska |
|
|||
2.4.7. Mam Talent |
|
|
|||
2.4.8. Mały, Średni i Duży Omnibus |
J.Owczarek ( mały), |
|
|||
|
2.4.9.Bal Karnawałowy |
|
|
||
|
A.Kamińska, E.Sobańska B. Dudzińska |
|
|||
|
E.Sobańska |
|
|||
|
A.Kamińska |
|
|||
3. Organizacja dodatkowych zajęć rozwijających w ramach lekcji. |
3.1. Szachy. |
K. Szymczak |
|
||
3.2. Zabawy matematyczne (klasy1-3). |
|
|
|||
3.3. Wyjazdy do teatru, kina, ośrodków edukacyjnych, muzeów. |
Wychowawcy klas |
|
|||
3.4. Rozwijanie wiedzy o życiu i kulturze (wycieczki do biblioteki, spotkania z ludźmi kultury). |
Wychowawcy klas, bibliotekarz (M. Minda) |
|
|||
ROZWÓJ SPOŁECZNY UCZNIA |
1.Wskazywanie uczniom wzorców postępowania i budowania relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi.
|
1.1. Program Empatia. |
A. Stańczak-Mańkowska, wychowawcy klas, psycholog |
|
|
1.2. Zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym. |
Psycholog M. Bogumił-Felbur |
|
|||
1.3. Tematyka na lekcjach wychowawczych:
|
Psycholog, pedagog, wychowawcy klas |
|
|||
|
Psycholog, nauczyciele |
|
|||
2. Pedagogizacja rodziców. |
2.1. Prowadzenie spotkań i warsztatów tematycznych dla rodziców na wybrane tematy.
|
Dyrektor, wychowawcy klas |
|
||
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE |
1. Kształcenie postaw szacunku i miłości do ojczyzny małej i dużej oraz poczucia wspólnoty narodowej.
|
1.1. Organizacja Święta Niepodległości. |
J. Cudziło, K.Szymczak |
|
|
1.2. Organizacja Święta Konstytucji Trzeciego Maja. |
M. Wójcik |
|
|||
1.3. Wpajanie uczniom znajomości symboli narodowych i szacunku dla nich. |
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły, rodzice |
|
|||
2. Rozwijanie szacunku do historii regionalnej i wartości obywatelskich. |
2.1. Dzień Praw Człowieka. |
J. Cudziło, M. Wójcik |
|
||
2.2. Opieka nad poniemieckim cmentarzem w Żółwiej Błoci. |
J. Cudziło |
|
|||
3. Pielęgnowanie i tworzenie tradycji szkoły. |
3.1. Organizacja Dnia Patrona Szkoły i propagowanie wiedzy o jego czynach. |
M. Ogrodnik |
|
||
3.2. Obchody Dnia Edukacji Narodowej. |
Opiekun SU i Samorząd Uczniowski |
|
|||
3.3. Pasowanie pierwszoklasistów. |
Dyrekcja; J. Owczarek, E.Sobańska |
|
|||
3.4. Dzień Wyróżnień |
P. Cudziło, S. Gerwatowska |
|
|||
4.Kształtowanie postaw samorządności, demokracji. |
4.1. Organizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego. |
Opiekun SU |
|
||
5. Zachęcanie uczniów do podejmowania własnych aktywności społecznych i wolontariatu. |
5.1. Akcja "Paczka dla zwierzaczka" – zbieranie żywności i koców na rzecz schroniska dla zwierząt. |
M. Jurczak, M. Grabowska-Rojek |
|
||
5.2. Akcja "dziewczynka z zapałkami". |
A. Stańczak-Mańkowska |
|
|||
5.3. Nagroda i tytuł "Społecznika" dla aktywnych uczniów. |
Opiekun SU, A. Stańczak-Mańkowska |
|
|||
ŻYCIE W RODZINIE |
1. Ukazywanie wartości rodzinnych, zadań rodzicielskich oraz kształtowanie prawidłowych postaw międzyludzkich. |
1.1. Pogadanki na lekcjach wychowawczych. |
Wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
|
|
1.2. Organizacja Pikniku Rodzinnego. |
E.Wasylów |
|
|||
1.3. Wdrożenie programu "Wychowanie do życia w rodzinie" od klasy IV. |
A.Sudnik |
|
|||
1.4. Pedagogizacja rodziców. |
Wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
|
|||
1.5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, OPS-em, PCPR-em, sądem rodzinnym. |
Wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
|
|||
EDUKACJA PROZDROWOTNA |
1. Promowanie zdrowego stylu życia.
|
1.1. Propagowanie zdrowego odżywiania się poprzez:
|
A. Stańczak-Mańkowska, wychowawcy klas,
pielęgniarka szkolna |
|
|
2. Profilaktyka uzależnień. Zapobieganie kontaktom z alkoholem, papierosami, narkotykami, lekami i dopalaczami oraz energetyka en. |
2.1 . Propagowanie aktywnego trybu życia:
|
A. Drozd-Pocętek |
|
||
2.2. Uczestnictwo w spotkaniach tematycznych organizowanych przez Sanepid w Goleniowie. |
Dyrekcja |
|
|||
2.3. Ustalenie norm dotyczących zakazu spożywania zakazanych używek na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę. |
Dyrekcja, Rada pedagogiczna |
|
|||
2.4.Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów (ankieta anonimowa). |
Dyrekcja, wychowawcy klas |
|
|||
2.5. Zajęcia dotyczące przeciwdziałania uzależnieniom realizowane w każdej klasie przez wychowawcę i nauczycieli wybranych przedmiotów. |
Wychowawcy klas |
|
|||
2.6. Zabezpieczenie szkoły przed negatywnymi zjawiskami (monitoring). |
Dyrekcja |
|
|||
3. Profilaktyka zapobiegania przedwczesnej inicjacji seksualnej i chorobom przenoszonym drogą płciową. |
3.1. Prowadzenie lekcji wychowawczych nt. zagrożeń wynikających z przedwczesnej inicjacji seksualnej (ciąża, zapobieganie ciąży, choroby przenoszone droga płciową, szukanie pomocy). |
Wychowawcy klas |
|
||
3.2. Prowadzenie lekcji WDŻ. |
|
|
|||
4. Ochrona uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie oraz brutalnymi programami i grami komputerowymi. |
4.1. Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniem od Internetu, smartfonu. |
Pedagog, wychowawcy klas |
|
||
4.2. Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu poprzez lekcje wychowawcze i spotkania (zapraszanie specjalistów). |
Dyrekcja, wychowawcy klas |
|
|||
5. Nauka właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia. |
5.1. Prowadzenie lekcji EDB (zapoznanie z procedurami zachowania się w sytuacjach zagrożenia, znajomość sygnałów alarmowych, pierwsza pomoc). |
M. Minda |
|
||
5.2. Zorganizowanie spotkań i szkoleń z zakresu ratownictwa i pierwszej pomocy z pracownikami WOPR. |
Dyrekcja |
|
|||
EDUKACJA EKOLOGICZNA |
1. Kształtowanie zachowań proekologicznych. |
1.1. Organizacja Dnia Sprzątania Świata.
|
A. Targosz |
|
|
1.2. Organizacja Dnia Ziemi w klasach (1-3). |
B.Nawrocka, J.Owczarek, B.Dudzińska |
|
|||
1.3. Zbieranie zużytych baterii. |
|
|
|||
1.4. Nauka segregacji śmieci (umieszczenie koszy do segregowania śmieci na każdym piętrze). |
Dyrekcja |
|
|||
1.5. Działalność edukacyjna :
|
Nauczyciel biologii, przyrody, wychowawcy klas |
|
|||
1.6. Organizacja i udział w konkursach ekologicznych na szczeblu szkoły, gminy. |
Nauczyciel biologii, przyrody, geografii |
|
|||
DIAGNOZA I TERAPIA TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH |
1.Rozwiązywanie
|
1.1. Rozpoznanie zakresu i skali potrzeb poprzez przeprowadzenie wstępnej diagnozy. |
|
|
|
1.2. Skierowanie na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. |
Wychowawcy klas, pedagog |
|
|||
1.3. Przeprowadzenie wywiadu z rodzicem lub opiekunem. |
Wychowawca we współpracy z pedagogiem |
|
|||
1.4. Wyznaczenie postępowania wspomagającego rozwój dziecka (tworzenie programów pomocy). |
|
|
|||
1.5. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. |
S. Gerwatowska |
|
|||
1.6. Konsultacje przedmiotowe w terminach ustalonych przez nauczyciela. |
Wszyscy nauczyciele |
|
|||
1.7. Organizowanie wsparcia dla uczniów drugorocznych i promowanych warunkowo. |
Dyrektor |
|
|||
1.8. Organizowanie wsparcia dla uczniów uczących się wcześniej za granicą, którzy uczęszczają do naszej szkoły. |
Dyrektor |
|
|||
2.Pomoc dla uczniu z innych krajów w adaptacji i nauce |
2.1.Cykl spotkań integracyjno-adaptacyjnych dla uczniu z innych krajów
|
Psycholog, J.Makowska, E.Wasylów
Wszyscy nauczyciele |
|
Program wychowawczo-profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji w zależności od zaistniałych potrzeb poprzez:
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl