Publiczne Liceum Ogólnokształcące im. Kardynała Augusta Hlonda w Goleniowie
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY na rok szkolny 2024/2025
Działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły określają: podstawa programowa kształcenia ogólnego (zadania ogólne dla poszczególnych typów szkół), wynikający z niej przyjęty w szkole zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Wychowanie w szkole jest rozumiane jako wspieranie ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełnianie przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży".
Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami poprzez działania wychowawczo – profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania ryzykownych zachowań.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje profilaktykę skoordynowaną z działaniami wychowawczymi. Obiektem działań jest całe środowisko szkolne. Podstawą opracowania niniejszego Programu jest diagnoza obszarów problemowych szkoły, a także dokument MEiN Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 z 12 czerwca 2024 r.:
Celem naszej szkoły w oparciu o cele stałe i te wynikające z ww. podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok 2024/2025) w zakresie wychowania jest:
W okresie życia pomiędzy 15, a 19 lat nadal zachodzą u nastolatków silne zmiany fizyczne, jest to bowiem okres osiągania dojrzałości seksualnej, a także psychicznej (zdobycie autonomii, oddzielenie od rodziców/opiekunów, przejęcie odpowiedzialności za siebie). Zdarza się, że fizyczne zmiany towarzyszące adolescencji powodują dyskomfort psychiczny u nastolatków (prawie połowa dziewcząt w okresie pokwitania twierdzi, że czują się brzydkie), dlatego potrzebują one w tym czasie wsparcia ze strony rodziców i nauczycieli. Doświadczenia nabywane w środowisku szkolnym wpływają na rozwój młodzieży w wielu sferach. Środowisko rówieśnicze ma funkcję socjalizującą, może być źródłem wsparcia, ale i zagrożeń. Młodzi ludzie włączają się w jego obrębie w grupy społeczne, jak również nawiązują jednostkowe przyjaźnie, wchodzą w ważne związki romantyczne, duża ich część przeżywa inicjację seksualną. Najczęstsze zaburzenia pojawiające się w tym okresie dorastania to zaburzenia łaknienia, przestępczość nieletnich i narkomania.
MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY
Celem programu wychowawczego szkoły jest, aby każdy uczeń kończąc Liceum, reprezentował pewne wartości, osiągał wiedzę i umiejętności w określonym zakresie.
Absolwent kończący Publiczne Liceum Ogólnokształcące powinien :
Badanie ankietowe przeprowadzone w maju 2024 r. (załącznik nr 1) uwzględniło sześć grup tematycznych, które przenikają i uzupełniają się wzajemnie:
Wyniki badania wskazały obszary do pracy wychowawczo-profilaktycznej na nowy rok szkolny:
Realizatorami działań profilaktycznych na terenie szkoły są dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, specjaliści - przy współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka.
a) organizuje działania profilaktyczne wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego,
b) koordynuje ich realizację.
a) podejmuje systematyczne działania profilaktyczne w odniesieniu do uczniów i rodziców,
b) jest wzorem konstruktywnych zachowań.
a) aktywnie współpracują ze szkołą,
b) biorą udział w tworzeniu i ewaluacji szkolnego programu profilaktyki.
Szkoła współpracuje w zakresie realizacji działań profilaktycznych z Policją, Kuratorami Sądowymi, Prokuraturą, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Centrum Usług Społecznych, Centrum Aktywizacji Lokalnej oraz pielęgniarką szkolną i innymi osobami w zależności od potrzeb.
Dowodami na zrealizowanie zaplanowanych działań są zapisy w protokołach rady pedagogicznej oraz rady rodziców, w dzienniku elektronicznym, na stronie internetowej szkoły (teksty informacyjne oraz zdjęcia).
Sfera rozwoju |
Cele wychowawcze profilaktyka |
Zadania |
Adresat |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne i współpracujące |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fizyczna |
Edukacja zdrowotna: uczeń zna zasady bezpieczeństwa i higieny oraz umiejętnie stosuje je w swoim codziennym zachowaniu; zna i, w miarę możliwości, stosuje zasady zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania:
|
|
U, R, N |
1. Diagnoza dotycząca ryzyka uzależnień wśród uczniów. Przekazanie wyników uczniom, nauczycielom i rodzicom. |
X |
Pedagog, Psycholog Wychowawcy |
|
--- uzależnień (szkodliwość i zagrożenia); --- rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej; --- nauka udzielania pierwszej pomocy |
U, R
|
- Lekcje wychowawcze, wf : --pokazanie uczniom perspektywy zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistej bez używek, Internetu; --zapoznanie uczniów z treścią Uchwały Sejmu RP z dnia 18 lutego 2000r. "POLSKA DEKLARACJA W SPRAWIE MŁODZIEŻY I ALKOHOLU" : klasy pierwsze; pozostali – przypomnienie w razie potrzeby --przypomnienie norm dotyczących zakazu palenia, spożywania alkoholu, używania narkotyków na terenie szkoły, na wycieczkach oraz imprezach organizowanych przez szkołę i poza nią), a także zasad zdrowego korzystania z mediów; -- uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu, programów sztucznej inteligencji; uświadamianie uczniom, że w Internecie znajdują się treści niesprawdzone, kłamliwe i szkodliwe – kształtowanie krytycznego myślenia; - walka z plagiatem: --w razie potrzeby-przypomnienie procedur w okresie zagrożenia epidemicznego zgodnie z wytycznymi MEiZ i MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, dotyczących bezpiecznej oraz higienicznej organizacji zajęć w warunkach epidemii. |
Rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciele w-f, |
|
||
U |
- Lekcje wdżwr/biologii: dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji brania narkotyków i dopalaczy: - ulotki na temat negatywnych skutków zażywania narkotyków, - gazetki ścienne z wykorzystaniem plakatów. |
Rok szkolny |
Nauczyciel WDŻWR, biologii, EDB wychowawcy |
||||
U, N |
- Dyżury nauczycielskie podczas przerw, kontrola toalet. - Zabezpieczenie szkoły przed wnoszeniem i handlem narkotykami na jej terenie (monitoring). |
Rok szkolny |
Nauczyciele Dyrekcja |
|
|||
R |
- Pedagogizacja rodziców w zakresie profilaktyki uzależnień (uwrażliwienie rodziców na postawy i zachowanie dzieci; dostarczenie informacji, jak powinni zachować się w sytuacjach wymagających interwencji). |
Wg planu zebrań XI/XII |
Wychowawcy |
||||
|
U |
- Lekcje wychowawcze - lekcje wdzwr (AIDS oraz CPDP).
|
Wg planu
|
Nauczyciel WDŻWR Wychowawcy Pedagog Psycholog |
|
||
Psychiczna (emocjonalna, intelektualna) |
Zwiększenie kompetencji uczniów do: - umiejętnego prezentowania własnego zdania, jednocześnie szanując odmienność poglądów innych osób,; - przewidywania skutków swoich działań i ponoszenia konsekwencji swoich czynów, w tym rozumienie odpowiedzialności prawnej osoby dorosłej; - selekcjonowania i porządkowania zdobywanych informacji i oceniania ich wiarygodności i przydatności, - traktowania nauki jako czegoś oczywistego; - rozwijania potrzeby dalszego kształcenia i rozwijania swoich zainteresowań, |
|
N |
- Diagnoza zapotrzebowania nauczycieli na tematykę szkoleń/warsztatów. |
IX |
Pedagog Psycholog |
|
- Udział nauczycieli w wybranym programie; nabycie kompetencji wskazanych przez program. |
I półrocze |
Wszyscy nauczyciele |
|||||
- Wykorzystanie nowych umiejętności w praktyce. |
Po szkoleniu |
Wszyscy nauczyciele |
|||||
|
U |
- Diagnoza przyczyn i skutków stresu. - Monitorowanie szczególnie stresogennych sytuacji w życiu szkolnym przez nauczycieli i eliminowanie ich. |
XI Rok szkolny |
Pedagog Psycholog Wychowawcy |
|
||
- Lekcje wychowawcze; spotkania indywidualne ze specjalistami w szkole |
XII |
Wychowawcy; specjaliści |
|
||||
|
U |
- bieżąca obserwacja i reagowanie na zaobserwowane lub zgłaszane przez uczniów problemy; - spotkania indywidualne z nauczycielem, pedagogiem, psychologiem; konsultacje z rodzicami ucznia; - współpraca z ppp lub innymi organizacjami lub instytucjami zewnętrznymi; |
Rok szkolny |
Pedagog Psycholog Wychowawcy |
|
||
|
U, R |
- lekcje WDŻWR - spotkania z pedagogiem, psychologiem (indywidualnie, grupowo):
|
Wg planu Rok szkolny |
Nauczyciel WDŻWR Pedagog Psycholog Wychowawcy Nauczyciele przedmiotów |
|
||
|
U |
- Lekcje wychowawcze (drzewko decyzyjne, analiza SWOT, NaCoBezU);) |
Wg planu |
Wychowawcy |
|
||
|
U |
-Lekcje wychowawcze: -- rozpoznawanie i zastępowanie agresji, -- radzenie sobie z autoagresją. |
Rok szkolny |
Wychowawcy |
|
||
|
U |
-Lekcje wychowawcze; -Lekcje wdżwr; |
Rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciel wdżwr |
|
||
|
U |
-Lekcje wychowawcze; -Lekcje biblioteczne - Lekcje wdżwr; - wycieczki klasowe; |
Rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciel wdżwr, biblioteki |
|
||
|
U |
-Konsultacje z nauczycielami; -Zdw; zkk; -koła zainteresowań |
Rok szkolny |
Nauczyciele specjaliści |
|
||
|
U |
- wspomaganie dla uczniów drugorocznych i promowanych z jedną oceną niedostateczną: -- pomoc koleżeńska/wolontariat -- konsultacje z nauczycielami -- zkk - wspomaganie uczniów posiadających opinie lub orzeczenia PPP (zgodnie z przepisami prawa) -indywidualne lekcje języka polskiego jako obcego |
Rok szkolny
W miarę potrzeb |
Nauczyciele Wychowawcy Pedagog Psycholog Specjaliści Dyrektor Nauczyciele języka polskiego |
|
||
|
U |
- koła zainteresowań; - imprezy, projekty, wycieczki tematyczne; |
IV 2023 Cały rok |
Nauczyciele |
|
||
|
N, R |
- Szkolenie nauczycieli w zakresie w zakresie metodyki prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. - udostępnienie rodzicom materiałów służących rozwijaniu rozeznania w sposobach prawidłowego i skutecznego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych ich dzieci. |
I półrocze |
Wicedyrektor, nauczyciel informatyki |
|
||
Społeczna |
Zwiększenie kompetencji uczniów do: - samodzielnego wykonywania powierzonych mu zadań i funkcji; - samodzielnego inicjowania różnorodnej aktywności: edukacyjnej, społecznej, ekologicznej, obywatelskiej; - funkcjonowania w zespole klasowym i poza nim, zgodnie z obowiązującymi zasadami kultury osobistej; |
|
U, R |
- Lekcje wychowawcze/wywiadówki – omówienie Statutu i regulaminów szkolnych; - Lekcje przedmiotowe – wymagania, ocenianie |
Rok szkolny |
Wychowawcy |
|
|
U, R |
- Wywiad na temat przyczyn opuszczania godzin lekcyjnych przez uczniów. - Pogadanka na temat niebezpieczeństw i skutków związanych z wagarowaniem oraz pływu nieobecności na wyniki w nauce i na egzaminach. - Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów. - Indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami uczniów często opuszczających zajęcia, zawieranie kontraktów. |
Rok szkolny |
Wychowawcy Dyrekcja |
|
||
|
U |
- Zajęcia adaptacyjno-integracyjne ("Witajcie po wakacjach"). |
IX |
Wychowawcy |
|
||
- angażowanie wszystkich uczniów w przedsięwzięcia na rzecz klasy, szkoły, środowiska; - organizacja czasu wolnego. |
U, N, R |
- Zaplanowanie i przeprowadzenie imprez dla całej klasy, szkoły: -- wycieczki klasowe (turystyczne, do kina, teatru); -- konkursy szkolne, pozaszkolne; zachęcanie do udziału; -- imprezy i zawody sportowe; -- koła zainteresowań w szkole i poza nią – promocja lokalnych ośrodków kultury, sportu i rozrywki. |
Rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciele SU |
|
||
|
U |
- Lekcje wychowawcze - Pogadanki z pedagogiem, psychologiem - Udział uczniów w imprezach szkolnych i organizowanie ich. |
Rok szkolny |
Wychowawcy Pedagog psycholog |
|
||
|
U |
- Wybory do SU, działalność w ramach klasowego i szkolnego SU. - Włącznie się w organizowanie wydarzeń w szkole i poza szkołą. - Włączenie się w przedsięwzięcia wolontariatu (również zgodnie z ofertą CUS i CAL w Goleniowie) - Praca w grupach na lekcjach różnych przedmiotów; grupowe zadania domowe. |
IX
Rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciele |
|
||
|
U |
- Zajęcia doradztwa zawodowego. - Lekcje wychowawcze. - Koła zainteresowań. |
Rok szkolny |
Doradca zawodowy Wychowawca |
|
||
|
U,N,R U |
- poznawanie historii i dorobku regionu; - włączanie się w regionalne projekty, cykliczne imprezy; - wycieczki o charakterze poznawczym, historycznym |
IX Rok szkolny |
Wychowawcy Nauczyciel histori |
|||
|
|||||||
Duchowa |
Podniesienie motywacji ucznia do: - poszanowania wartości wyrażonego szacunkiem do tradycji i symboli narodowych oraz zwyczajów i tradycji szkoły; - poszanowania wartości takich jak prawda, dobro, piękno; tolerancja -wyrażania szacunku poprzez estetyczny i schludny strój oraz dbałość o czystość i piękno języka polskiego |
|
U |
- Lekcje wszystkich przedmiotów.
|
Cały rok |
Nauczyciele |
|
|
U |
- Organizowanie i udział w imprezach okolicznościowych i patriotycznych: szkolnych, miejskich i gminnych |
Wg kalendarza |
SU Wychowawcy |
|
||
|
U |
- Zwiedzanie okolicznych zabytków architektury i przyrody. - Lekcje wychowawcze na temat związków z regionem |
2. półrocze
|
Nauczyciel historii Wychowawcy |
|
||
|
U |
- Lekcje historii, j. polskiego, wychowawcze: -- nauka historii i szacunku do symboli narodowych); -- wskazywanie związków Pomorza Zachodniego z Polską na przestrzeni dziejów; -- pokazywanie związku kultury polskiej z osiągnięciami kultura antycznej Grecji i Rzymu; -- okazywanie właściwych postaw patriotycznych na przykładzie postaci historycznych i współczesnych autorytetów; -- modelowanie postaw młodzieży własnym przykładem. |
Rok szkolny
|
Nauczyciele historii, języka polskiego Wychowawcy |
|
||
U |
- program "Oto Polska". |
2 półrocze |
Nauczyciel geografii |
|
Rekomendowana tematyka godzin wychowawczych:
IX. PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH – działania dodatkowe.
NAUCZYCIELE
RODZICE
X. PROCEDURA INTERWENCYJNA.
W przypadku:
– Natychmiast wezwać rodziców,
Powyższy program opracował Zespół ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w składzie:
Joanna Cudziło
Kamila Czech
Magdalena Minda
Olga Swirog
Anna Sudnik
Załączniki:
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl