WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Szkole Podstawowej nr 8 i Publicznym Liceum Ogólnokształcącym
w Goleniowie na rok szkolny 2019/20120
1. Ocena zapotrzebowania na WSDZ
-Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia.
- System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i instytucje wspomagające proces doradczy.
-Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość.
2. Założenia i cele WSDZ
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
- wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia;
- na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy;
- na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności), umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny , aktywność własna jednostki;
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka;
- działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy szkoły;
- WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą Pedagogiczną);
- WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.
- dla uczniów PLO optymalnie najlepsze przygotowanie do dokonania właściwych życiowych wyborów, dotyczących trafnie obranego zawodu oraz opracowania indywidualnego (zgodnego z zainteresowaniami) planu kariery edukacyjno –zawodowej;
Cele programu WSDZ:
Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. Cel główny wykazuje konieczność kształcenia u uczniów konkretnych umiejętności i dyspozycji, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych. Jest zobowiązaniem całej społeczności szkolnej do systematycznych oddziaływań wychowawczo – doradczych.
3. Formy, metody i techniki pracy doradczej
Formy pracy adresowane do uczniów
- Zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych.
- Warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem w ramach programu "Rozwijamy empatię"
- Udostępnianie informacji o zawodach, szkołach.
- Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
- Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów.
- Udzielanie indywidualnych porad uczniom.
- Organizowanie wyjść do zakładów pracy, na targi, wycieczek.
Metody w poradnictwie grupowym najczęściej stosowane w pracy doradczej to:
- Aktywizujące problemowe - burza mózgów, dyskusja.
- Metoda dramy - inscenizacje i odgrywanie ról.
- Metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy).
- Metody audiowizualne - filmy edukacyjne, zasoby Internetu i programy multimedialne, prezentacje multimedialne.
- Treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki.
Techniki plastyczne, wzmacniające myślenie krytyczne oraz strategiczne, kwestionariusze, wywiady, gry i zabawy
6. Efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w Szkole
- Kształtowanie aktywności zawodowej uczniów.
- Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.
- Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
- Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
- Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.
7. Bloki tematyczne zajęć na rok szkolny 2019/2020
Prezentowany program przeznaczony jest do realizacji w szkole podstawowej na godzinach wychowawczych.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ !
Blok I – PRACA
Cel ogólny:
Blok II – ZAWODY
Cel ogólny:
Blok III – KIM CHCĘ ZOSTAĆ W PRZYSZŁOŚCI
Cel ogólny:
Blok IV – ZAINTERESOWANIA
Cel ogólny:
zajęcia V – UMIEJĘTNOŚCI
Cel ogólny:
uświadomienie roli zainteresowań i cech charakteru w wyborze przyszłego zawodu
Harmonogram działań 2019/2020
L.p. |
Zadanie |
Planowany termin realizacji |
Rodzaj aktywności |
Osoba odpowiedzialna |
1 |
Zapoznanie rady pedagogicznej z planem WSDZ na rok szk. 2019/2020
|
sierpień |
Rada szkoleniowa |
Koordynator WSDZ |
2 |
Przedstawienie wychowawcom propozycji scenariuszy zajęć Mądrze zaplanuj swoją przyszłość- materiały dla szkoły podstawowej oraz ponadpodstawowej
|
wrzesień |
Indywidualne spotkania koordynatora z wychowawcami klas celem przestawienia propozycji scenariuszy zajęć |
Koordynator WSDZ |
3 |
Realizacja zajęć wg scenariuszy Mądrze zaplanuj swoją przyszłość i in.
|
cały rok |
|
Wychowawcy klas |
4 |
Realizacja zajęć w klasach -"Zawody spotykane na co dzień" |
XII-II
|
|
Opiekun SU
|
5 |
Realizacja zajęć psychoedukacyjnych wspierających rozwój osobowościowy uczniów "Rozijamy empatię"
|
podczas lekcji wychowawczych, cały rok |
Treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki, warsztaty |
Pedagog |
6 |
Poznawanie zawodów w swojej okolicy |
cały rok szkolny |
Udział uczniów w wycieczkach organizowanych do różnych instytucji, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów |
Wychowawcy klas |
7 |
Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień, potrzeb i predyspozycji uczniów |
styczeń-maj |
Testy: "Barwy preferencji zawodowych" "Labirynt zawodów" |
Koordynator WSDZ + wychowawcy klas |
8 |
Udział w spotkaniach organizowanych przez koordynatora z poradni psychologiczni-pedagogicznej |
według planu |
spotkania |
PPP |
9 |
Udział uczniów w konkursach wiedzy |
cały rok |
Przygotowanie uczniów do udziału w konkursie |
Nauczyciele |
10 |
Poszerzanie wiedzy w zakresie doradztwa zawodowego |
zgodnie z możliwościami, cały rok |
Konferencje, szkolenia |
Koordynator WSDZ |
11 |
Rozwijanie aktywności i zainteresowań uczniów w ramach SU i biblioteki szkolnej |
cały rok szkolny
|
Akcje charytatywne, prowadzenie zajęć i zabaw z dziećmi ze świetlicy szkolnej |
Opiekun SU, bibliotekarz |
12 |
Organizowanie doradztwa, konsultacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli |
cały rok szkolny
|
Porady indywidualne |
Koordynator WSDZ
|
13 |
Realizacja poszczególnych form pracy zawodowoznawczej z uczniami klas I-III PLO |
cały rok szkolny
|
zajęcia indywidualne lub grupowe |
Doradca zawodowy PPP
|
14 |
Omówianie dokumentacji i kryteriów przyjęcia uczniów PLO do szkół wyższych. Pomoc w wyborze przedmiotów maturalnych (w tym rozszerzeń), deklaracje, procedury. |
cały rok szkolny, wg potrzeb
|
pogadanki, mini wykłady, dyskusje |
Koordynator WSDZ, wychowawcy, nauczyciele Współpraca z uczelniami wyższymi
|
15 |
Obecność na targach szkół wyższych
|
wg grafiku terminów organizowanych tragów |
wyjścia zorganizowane |
Wychowawcy, szkolny doradca zawodowy |
16 |
Informacja o założeniach i celach poradnictwa zawodowego, przekazywanie podstawowych informacji dotyczących kształcenia zawodowego
|
cały rok szkolny |
Ulotki, plakaty |
Koordynator WSDZ, wychowawcy, SU |
17 |
Monitorowanie na bieżąco realizacji zajęć
|
cały rok szkolny |
|
Koordynator WSDZ |
18 |
Ewaluacja dotycząca realizacji WSDZ
|
czerwiec |
ankieta |
Koordynator WSDZ |
Zespół Szkół Prywatnych Szkolna 13 w Goleniowie Sp z o.o.
Tel.: 91 407 10 75 Fax: 91 407 10 75 sekretariat@szkolna13.pl www.szkolna13.pl