Montessoriańska przygoda!

W czwartek, 27 stycznia uczniowie klasy 3a pod okiem wychowawczyni Ewy Sobańskiej w ramach edukacji matematycznej rozróżniali i nazywali poznane figury geometryczne. Podczas zajęć doskonalili umiejętności mierzenia boków przedmiotów w kształcie prostokątów i kwadratów.

Następnie szacowali, który przedmiot ma największy obwód, i sprawdzali swoje szacunki mierząc poszczególne przedmioty. Wszystkie obliczenia dokładnie  zapisywali w zeszycie, natomiast uczniowie klasy 1 (Beaty Nawrockiej) po zapoznaniu się z zapisem wszystkich cyfr rozpoczęli "przygodę z wielkimi liczbami". Pierwszym ich zadaniem było grupowanie po 10 różnych przedmiotów służących za liczmany i przeliczanie ich. Okazało się, że z łatwością doliczali do 100 i więcej. Kiedy odkryli, że grupowanie po dziesięć ułatwia liczenia dużych ilości, przystąpili do kolejnego zadania, którym było przeliczenie złotych koralików w łańcuchu tysiąca (jedna z pomocy montessoriańskich) i oznaczenie ich strzałkami z kolejnymi jednościami, dziesiątkami i setkami aż do 1000. Następnie przyszedł czas na posługiwanie się banknotem 10 złotowym i rozmienianiem go na bilon. To jeden ze sposobów grupowania i rozgrupowywania. Dzięki wcześniejszym   szkolnym doświadczeniom w posługiwaniu się pieniędzmi i to zadanie nie sprawiło nikomu  trudności.  Dodatkowo uczniowie mogli w naturalny sposób tworzyć własne strategie, nie czując skrępowania, by kontrolować własne działania oraz działania koleżanek i kolegów. Taka  samokontrola oraz wszelkie wyczulenie na błędy jest bardzo ważną matematyczna umiejętnością.