SZKOŁA DOBRYCH MANIER

Kto pierwszy podaje rękę? Co włożyć na tę okazję? Jak zachować się w teatrze? Czy to pora na odwiedziny? Po co tyle sztućców na stole? Dlaczego warto zachować higienę?

"Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna;

Bo nie jest bez grzeczności i miłość dziecinna,

I wzgląd męża dla żony przy ludziach, i pana

Dla sług swoich, a w każdej jest pewna odmiana.

Trzeba się długo uczyć, ażeby nie zbłądzić

I każdemu powinną uczciwość wyrządzić.

                               Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"

 

 

Savoir-vivre, wyrażenie wywodzące się z języka francuskiego – to ogłada, dobre maniery, bon ton, kultura, konwenans towarzyski, kindersztuba, sztuka życia. To długo przyswajana  znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności; umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach. Nauka zasad dobrego wychowania,  życzliwości i szacunku dla ludzi, uprzejmośCI w gestach i słowach, tolerancji, opanowania emocji. Zainicjowana przez rodziców od pierwszych chwil życia, a obecnie jakoby równolegle kontynuowana jest przez naszą szkołę. W tym semestrze zaplanowana jest następująca tematyka godzin z wychowawcą:

  1. Jak zachować się w danym miejscu? (teatrze, kinie, kościele, tramwaju, pociągu, sklepie, ulicy)
  2. Kultura słowa – zwroty z górnej półki. Odpowiedzialność za słowo.
  3. Kto pierwszy? (podaje rękę, przedstawia nową osobę, wchodzi czy wychodzi)
  4. Dzień elegancji. W jakim stroju przyjść? (kultura ubioru i wyglądu, nauka wiązania krawatu)
  5. Po co tyle sztućców, czyli o kulturze spożywania posiłków. Nauka nakrywania do stołu.
  6. Kiedy można przyjść, a kiedy zadzwonić? (zaproszenia, wizyty, odwiedziny, punktualność)
  7. Zadbaj o siebie, czyli o higienie ciała i umysłu. Higiena zdrowia psychicznego.